Vergen moottoripyörille on tyypillistä – kiitos takapyörään asennetun poikkeuksellisen rengasmaisen rakenteen – että sen takapyörän sisälle jää tyhjä tai ontto, tila, jolloin se ikäänkuin futuristisesti leijuu ilmassa, ja "navasta" voi työntää käden tai jalan läpi.

Vergen spin-off-yritys Donut Lab perustuu siihen, että rinkelin kaltaisen rakenteen omaavalle moottorille on muitakin sovelluskohteita kuin moottoripyörä. Yritys on rakentamassa kokonaista ekosysteemiä moottorin ympärille. Siihen kuuluvat moottorien lisäksi akustot, elektroniset komponentit ja myös sovellusohjelmistot.

Donut Lab suunnittelee ja toimittaa myös litiumakustot.

Donut Lab suunnittelee ja toimittaa myös litiumakustot.

Tällä hetkellä kehittelyssä olevat sovellukset ovat jopa eksoottisempia kuin Vergen sähkömoottoripyörä. Verget ovat kalliita, joten niiden ostajakunta on rajallinen, mutta entäpä sähköautot, -vanit, -veneet, -lumikelkat, -mönkkärit, -lentokoneet ja tietysti ennen kaikkea sotilaskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot maalla merellä ja ilmassa, joissa ei niinkään paljoa kysellä hintalapun, vaan soveltuvuuden perään.

Donut Lab tuli julkisuuteen marraskuussa ja aikoo esitellä asiaansa ja moottoreitaan sekä ratkaisujaan CES-kuluttajaelektroniikkamessuilla Las Vegasissa 7.-10.1.2025.

Yritys painottaa sivustollaan donitsimoottorin hyvää teho/vääntösuhdetta sekä kompaktia ja joustavaa kokoa.

– Kehittäessämme Verge-moottoripyörää opimme, miten vaikeaa ja hidasta on rakentaa sähköisiä ajoneuvoja perinteisiä mekaanisia ratkaisuja hyödyntämällä, totesi Donut Labin pääjohtaja Marko Lehtimäki. – Syynä siihen on se, että ajoneuvot on kokoonpantu eri laitevalmistajien komponenteista eikä niitä ole suunniteltu toimimaan yhdessä – integrointi vie aina eniten aikaa. Päätimme, että jos voimme ratkaista tämän, pystyisimme muuttamaan koko autoteollisuutta.

Vergen donitsimoottori on nähtävissä Oruga Unitrack -maastoajoneuvon design-hahmotelmissa.

Vergen donitsimoottori on nähtävissä Oruga Unitrack -maastoajoneuvon design-hahmotelmissa.

Donut Labin katalogi sisältää akustot, tietokoneet ja ajoneuvon hallintaan liittyvän mekaniikan sekä luonnollisesti moottorin. Kun kaikki on alusta lähtien rakennettu toimimaan saumattomasti yhteen, sähköisten ajoneuvojen valmistajat välttyvät sen tyyppisiltä integrointiongelmilta, joita Vergen moottoripyörän kehitystyössä tuli vastaan.

Sovellusesimerkkejä on jo työn alla. Oruga on kehittämässä Unitrack-maastoajoneuvoa, jonka pitäisi kulkea lumessa, mudassa ja hiekassa, ja jossa hyödynnetään Vergen donitsimoottoria. Ajoneuvo kykenisi jopa 120 km/h huippunopeuteen ja ajomatka akullisella olisi noin 200-300 km.

Toinen kehityskohde on HyperQ Aerospacen hanke, jossa kehitetään skaalattavaa raskaaseen kuljetustyöhön sopivaa modulaarista Rotorhawk-nimellä kulkevaa rotocraft-alusta. Etäohjattava alus on luonteeltaan ultranopea VTOL ja suunniteltu logistisiin kuljetustarpeisiin sekä ensiapu-, palontorjunta-, sotilaallisiin että maanviljelyn tarpeisiin.

Vergen donitsimoottoreita hyödynnetään myös HyperQ Aerospacen Rotorhawkissa.

Vergen donitsimoottoreita hyödynnetään myös HyperQ Aerospacen Rotorhawkissa.

On mielenkiintoista nähdä, mihin Teemu Saukkion moottorikeksintö Donut Labin vie. Moottorin rakenteen skaalattavuus ja Vergen tekemä ohjelmisto- ja elektroniikan kehitystyö toivottavasti kantavat hedelmää. Lisätietoja Donut Labista täältä ja Donut Defencestä täällä.

Aiheesta aiemmin:

Maanantai 25.9.2023 10:29

Päivän video: vannemoottorisen Verge-sähkömoottoripyörän renkaanvaihto onkin kinkkisempi juttu

Perjantai 28.7.2023 11:03

Motouutiset koeajaa: Verge TS Pro – suomalaiskeksintöön perustuva sähköprätkä – tämä yllättävä piirre kiinnostaa

Perjantai 3.2.2023 11:15

MP23: Vergen keksijä Teemu Saukkiolle kaksipyöräisten sähköistämisen innovaatiopalkinnto

Maanantai 13.12.2021 10:48

Verge Milanossa: kotimaista sähkömoottoripyörää on hienosäädetty ja nyt se alkaa olla valmis

Lauantai 28.12.2019 13:22

Suomalainen RMK E2 -sähkömoottoripyörä on nyt Verge TS – nimenmuutoksen lisäksi vääntöä on kuin höyryveturissa: 1000 Nm!